fbpx

שמירה על בריאות השיניים שלנו חשובה מאוד למניעת הצורך בטיפולי שיניים מורכבים. הסיבה העיקרית לבעיות שיניים היא כמובן העששת – דלקת הנוצרת על ידי הצטברות חיידקים מזיקים בחלל הפה. במקרים חמורים, החיידקים מגיעים לעומק השן עד לשורשים שלה וגורמים לדלקת באזור. הדרך היחידה להציל את השן בשלב זה היא על ידי טיפול שורש. מהו טיפול שורש? האם ניתן למנוע אותו וכיצד? למידע נוסף המשיכו לקרוא.

איך למנוע טיפול שורש

מהו טיפול שורש ומתי הוא נדרש?

במקרה בו עששת הגיעה עמוק אל תוך מוך השן (הרקמה הרכה בתוך השיניים) והתפשטה אל שורשי השיניים יש צורך בטיפול שורש. השיניים שלנו הן רקמה חיה המחוברת על ידי שורשי השן אל עצמות הלסת. כאשר דלקת נוצרת באזור אנו עלולים לחוש בכאב, נפיחות, חום מקומי ותסמינים נוספים. כדי להציל את השן ולמנוע את עקירתה, הרופא ימליץ על טיפול שורש. בטיפול השורש הרופא ינקה היטב את תעלות השורש ואת מוך השן המודלק ויסגור את החור על ידי סתימה. מקובל להרכיב כתר על גבי שן שעברה טיפול שורש כדי לשמור על חוזקה.

שמירה על היגיינה דנטלית

הדרך הטובה ביותר למנוע את הצורך בטיפול שורש היא כמובן לשמור על בריאות השיניים והחניכיים מלכתחילה. על מנת לשמור על שיניים בריאות לאורך שנים חשוב מאוד להקפיד על כללי ההיגיינה הדנטלית:

• צחצוח שיניים – יש לצחצח את השיניים פעמיים ביום, בבוקר ובערב בעזרת מברשת שיניים ומשחת שיניים. מומלץ לבחור משחת שיניים הכוללת פלואוריד.
  • יש להחליף מברשת שיניים כל שלושה חודשים.
  • ניתן להשתמש במברשת שיניים חשמלית, ישנן עדויות לניקוי יעיל יותר ממברשת שיניים רגילה.
  • חוט דנטלי – שימוש בחוט דנטלי יעזור לנקות את השיניים היטב משאריות מזון הכלואות בין השיניים שמברשת השיניים לא מגיעה אליהן.
  • מי פה – בנוסף לשימוש בחוט דנטלי מומלץ להשתמש במי פה העוזרים לחטא ולנקות את חלל הפה ולא רק השיניים עצמן.
  • הימנעות מדברי מתיקה – צריכת סוכר מרובה קשורה קשר הדוק לעששת. הימנעות או לכל הפחות הפחתה, של צריכת מוצרי מזון המכילים סוכר תעזור למנוע את הופעת העששת והרס השיניים. במיוחד מומלץ להימנע משתיה ממותקת.
  • הימנעות מעישון – עישון סיגריות וצריכת מוצרי טבק אחרים פוגעת בהספקת הדם התקינה לשיניים והחניכיים. מעשנים סובלים יותר מבעיות שיניים וחניכיים מאשר אנשים שאינם מעשנים.

בדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים

דרך נוספת למנוע טיפול שורש היא להקפיד על בדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים. מומלץ להגיע לבדיקה אחת ל-6 חודשים. רופא השיניים יבחן את השיניים בבדיקה פיזית ובמידת הצורך ייעזר גם בצילומי שיניים. במהלך הבדיקה הרופא יכול לראות שינויים במצב השיניים והחניכיים ו"לתפוס" בעיה בשלב מוקדם. כך ניתן למשל לטפל בחור בשן בעזרת סתימה לפני שהעששת מגיעה לשורשי השן.

שיננית למניעת טיפולי שורש

כמו רופא השיניים, אל השיננית מומלץ להגיע פעמיים בשנה. השיננית מנקה את השיניים ואת החניכיים בניקוי מקצועי. למרות ששמירה על היגיינה דנטלית עוזרת מאוד למנוע עששת ובעיות נוספות, יש מגבלה מסוימת לאיכות ועומק הניקוי תחת תנאים ביתיים. השיננית יכולה להסיר פלאק מן השיניים בצורה יעילה יותר באמצעות ציוד דנטלי מתקדם. כמו כן, השיננית מוסמכת לבחון את מצב השיניים והחניכיים ולהמליץ על המשך טיפול אצל רופא השיניים. בנוסף, שיננית יכולה להמליץ על מברשת שיניים ומשחת שיניים שיתאימו במיוחד לכל מטופל ולהדריך את השימוש בהן בצורה יעילה.

מה קורה כשאין ברירה אלא לבצע טיפול שורש?

במידה ובכל זאת אין ברירה אלא לבצע טיפול שורש כדאי לדעת שלא מדובר בפרוצדורה מורכבת. טיפולי שורש מבוצעים בהצלחה גדולה מאוד על ידי רופאי שיניים מזה עשרות שנים. מרבית הטיפולים ימשכו בין שעה לשעה וחצי תחת הרדמה מקומית בלבד. ההחלמה מטיפול שורש קצרה וניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה כבר למחרת. במידה וישנו כאב באזור ניתן להיעזר במשככי כאבים ללא מרשם רופא ובקומפרסים קרים.

איך לשמור על התוצאות של טיפול שורש?

לאחר טיפול שורש חשוב מאוד להקפיד ולשמור על הוראותיו של רופא השיניים. טיפול שורש הוא אמנם לא פרוצדורה מורכבת אך מדובר בכל זאת בהליך שדורש החלמה. כדי לשמור על התוצאות של טיפול השורש חשוב מאוד:

• יש להימנע משתיית משקאות חמים ב-24 השעות הראשונות
  • אין לאכול מזונות קשים ב-24 השעות הראשונות
  • יש להימנע מעישון סיגריות וצריכת מוצרי טבק אחרים עד לריפוי מלא של האזור
  • ניתן לצחצח שיניים אך יש לעשות זאת בעדינות
  • ניתן להשתמש במשככי כאבים ללא מרשם רופא אך כדאי להתייעץ עם רופא השיניים לפני
  • כדאי להימנע מפעילות גופנית ומומלץ לנוח בשעות שאחרי טיפול השורש

חשוב מאוד להגיע לבדיקת מעקב אצל רופא השיניים כדי לוודא שהטיפול הצליח ואין צורך בטיפולים נוספים. במידה והנכם חשים כאב שלא עובר לאחר 48 שעות, אם יש דימום באזור מספר שעות לאחר הטיפול, אם חום הגוף עולה או אם הנכם מרגישים ברע יש לפנות אל הרופא לקבלת הנחיות נוספות.

טיפול שורש חוזר

במקרים נדירים, טיפול השורש לא יצליח ויש לעשות טיפול חוזר. חידוש טיפול שורש דומה מאוד לטיפול המקורי אך הוא נמשך זמן רב יותר. על רופא השיניים לסלק את הסתימה (והכתר אם הונח על כותרת השן) ולמעשה להתחיל הכל מחדש – ניקוי תעלות השורש, סתימה והנחת כתר חדש. איך נדע שיש צורך בטיפול חוזר? ברוב המקרים המטופל יחוש כאב באזור ודלקת בשורשי השן תתגלה בצילום. אמנם מדובר במקרים נדירים אך כדי למנוע אותם חשוב מאוד הן לבחור רופא שיניים מקצועי ובעל ניסיון בטיפולי שורש והן לשמור היטב על הוראותיו לאחר הטיפול.