מג'יק טאץ צוות הרופאים

עקירה כירורגית

עקירת שן יכולה להתבצע באחת משתי שיטות נפוצות. בחלק מהמצבים – ניתן פשוט לשלוף אותה ממקומה באמצעות מלקחיים דנטליות – בהליך מהיר ופשוט יחסית שמתבצע ברוב המקרים תחת הרדמה מקומית בלבד. את העקירה הפשוטה כל רופא שייניים יכול לבצע והיא לא דורשת הכשרה או ניסיון ייחודיים.

עם זאת, ישנם לא מעט מקרים מורכבים יותר, אשר דורשים הליך עקירה שונה המורכב יותר מתהליך עקירת השיניים הפשוט. ההליך הזה נקרא "עקירה כירורגית" והוא בדרך כלל מבוצע על ידי רופא שיניים עם ניסיון ומיומנות בהליכים כירורגיים או על ידי רופא מומחה לכירורגיית פה ולסת.

מה זה עקירה כירורגית ובאילו מקרים מבצעים אותה?

עקירה כירורגית יכולה לסייע כאשר נדרשת הוצאה של שן בינה כלואה, כלומר שן שאין לה מקום לצמוח כראוי, או במקרים של הרס או ריקבון של השן הנעקרת, שלא מאפשרים לשלוף אותה בשלמותה, בניגוד להליך עקירת שן בינה פשוט. ישנם גם מקרים שבהם לא ניתן לראות את כותרת השן כתוצאה ממחלת חניכיים מתקדמת או כאשר המחלה גורמת למחסור בעצם שלא מאפשר הוצאה תקינה שלה בצורה הרגילה.

במהלך הטיפול יבצע הרופא חתך בחניכיים כדי לחשוף את שורשי השן ולהסיר אותה במלואה. לסיום תתבצע תפירה עדינה של האזור באמצעות תפרים שנספגים בחניכיים כעבור כמה ימים. עם זאת, במקרים מסוימים ידרשו תפרים עבים יותר אשר נצטרך להסיר במועד מאוחר יותר.

איך מתבצעת ההרדמה והאם צפויים להופיע כאבים בטיפול?

העקירה בדרך כלל תבוצע בהרדמה מקומית. במקרים של פחד קיצוני מהטיפול או במצבים של טיפול בילדים או אנשים עם מוגבלויות – ניתן יהיה לשקול מתן טשטוש או אפילו הרדמה מלאה.

מן הסתם, בזמן הטיפול לא צפויים להופיע כאבים כלשהם, אולם עם התפוגגות חומרי ההרדמה, ייתכן והמטופל ירגיש כאב או אי נוחות ברמה כזאת או אחרת. לכן כדאי לוודא שמצטיידים במשככי כאבים – בשאיפה לכאלה שניתנים ללא מרשם רופא.

עקירה כירורגית: הנחיות להתנהלות נכונה בתום הטיפול

מיד לאחר העקירה בדרך כלל כבר נוכל לשחרר את המטופל לביתו לאחר השגחה קצרה. בשעות הראשונות, חומרי ההרדמה עדיין צפויים להשפיע על חלל הפה ולכן יש להימנע מאכילה ומשתייה, כמו גם מנשיכה של הלחיים או השפתיים.

עם התפוגגות חומרי ההרדמה וחזרת התחושה לאזור הפה – אפשר לחזור לאכול אך עדיף לצרוך בעיקר מזונות ומשקאות רכים ופושרים. כדאי להימנע ממזונות ומשקאות חמים או קרים מאוד כדי להגן על אזור הטיפול הרגיש.

בימים שאחרי העקירה יש להימנע מעישון, מכיוון שהסיגריות מאטות את זרימת הדם ועלולות להאריך את משך ההחלמה או אפילו לשבש את התהליך החיוני הזה. כדאי להימנע גם מפעילות גופנית מאומצת ומניקוי השיניים עם חוט דנטלי.

אם אתם סובלים מנפיחות של אזור העקירה, ניתן להפחית אותה באמצעות שטיפה של הפה עם מי מלח בכל כמה שעות, או דרך הנחת שקיות קרח על חלקו החיצוני של האזור המטופל – למשך עשר דקות בכל פעם.

עקירה רגילה ושיני בינה