fbpx

הרמת סינוס היא הליך כירורגי שבו בונים רקמת עצם בלסת העליונה באזור השיניים האחוריות. הליך זה מבוצע כאשר מטופל זקוק להשתלת שיניים אך לא קיימת מספיק רקמת עצם עליה יהיה ניתן למקם את השתלים. הסיבה למחסור ברקמת העצם יכולה להיות בעקבות מומים מולדים, מחלות בחניכיים או כל מצב רפואי אחר. ניתן לבצע הרמת סינוס פתוחה או סגורה במידה והסינוסים קרובים מדי ללסת העליונה ומעוניינים ליצור יותר מקום להנחת השתל.

למה נדרשת הרמת סינוס?

לאחר בזיקה נרחבת של רופא השיניים, ובהתאם למצב ומידת הניוון של רקמות העצם בפה, ניתן יהיה לבצע הליך הרמת סינוס סגורה או פתוחה. המטרה תהיה להרים את רצפת הסינוס ולמלא את החלק החסר בחומר עצם שיאפשר יצירת רקמת עצם חדשה.  יש לבצע שינוי ועיצוב מחדש של העצם כיוון שהשיניים הגדולות ממוקמות ממש מתחת לסינוסים שמכילים בעיקר רירית. כאשר מבצעים עקירת שיניים, העצם מאבדת מהנפח שלה ומתחילה לשקוע. ללא הרמת סינוסים, השתל לא יוכל להיצמד באופן מוחלט לחניכיים.

מהי הרמת סינוס פתוחה?

הרמת סינוס פתוחה היא אחת השיטות הקלאסיות שבהן משתמשים רופאי שיניים וההליך מבוצע תחת הרדמה מקומית. במהלך הניתוח, הרופא מבצע חתך רוחבי בחניכיים בלסת העליונה, דוחק אותה כלפי חוצה ובאזור של הסינוס, מכניס את חומר העצם. דרך הפתח הזה, הרופא יכול להגיע לקרום הרירי שנמצא בתוך הסינוס. באמצעות מכשור מיוחד שמונע פגיעה בסינוס, הרופא מרים את הרירית ומכניס את חומר העצם. בתום התהליך, הרופא סוגר את החתך באמצעות תפרים. יש להמתין כחצי שנה לאחר הרמת סינוס פתוחה לפני שמניחים את השתלים, על מנת שרקמת העצם תוכל להתפתח. החיסרון העיקרי של שיטה זו היא שלרוב המטופל נדרש ליטול אנטיביוטיקה ומשככי כאבים וכמו כן, הפרוצדורה גורמת להופעה של שטפי דם ונפיחות באזור העיניים, הסנטר והצוואר.

מהי הרמת סינוס סגורה?

טכניקת הרמת סינוס סגורה נחשבת לפחות טראומטית מכיוון שהיא אינה מצריכה ביצוע חתך בחניכיים. כל ההליך מבוצע דרך חור שדרכו יונח השתל הדנטלי. באמצעות מכשור כירורגי מיוחד, רופא השיניים, מרים את קרום הרירית, יוצר מעין כרית אוויר פנימית שתמנע קרעים וממלא את החלל בחומר עצם. הרמת סינוס סגורה מאפשרת הנחת שתל כבר באותו יום מיד בתום ההליך, זאת במידה ונפח העצם הראשוני שקיים הוא בין 3 – 4 מ"מ. הרמת סינוס סוגרה אינה משאירה שטפי דם או נפיחות ותהליך ההחלמה הוא לרוב מהיר יותר. החיסרון היחיד בפרוצדורה זו היא אם בוחרים ברופא שיניים לא מקצועי לביצוע ההליך. כיוון שמדובר באזור עם ראות מוגבלת, רופא לא מיומן יכול לפגוע בקרום רירית הסינוס ולקרוע אותו.

הרמת סינוס פתוחה או סגורה?

לפני שמחליטים על סוג הרמת הסינוס, המטופל חייבים לעבור בדיקה רפואית מלאה ולבצע צילום רנטגן על מנת שרופא השיניים יוכל להמליץ על סוג הניתוח. ניתן לומר שהרמת סינוס סגורה היא פרוצדורה יותר קלה אך לא תמיד ניתן ליישם אותה. במקרים שבהם לא נותרה כמעט רקמת עצם, רק הרמת סינוס פתוחה תוכל לסייע בבניית רקמת עצם חדשה. במידה וקיימת רקמת עצם בגודל של כ 3 – 4 מ"מ ניתן יהיה לבחור בהרמת סינוס סגורה.

סיכונים בניתוח הרמת סינוס

הרמת סינוס היא הליך כירורגי שטומן בחוב סיכונים. ישנם שני סיכונים עיקריים כאשר הראשון הוא פגיעה וקריעה שלקרום רירית הסינוס. ניתן לבצע תיקון במהלך הניתוח, אך כאשר מדובר ביצירת קרע מהותי, יהיה צורך להפסיק את הניתוח, לתת זמן לקרום להחלים לפני שיהיה ניתן לבצע את ההליך שנית. הסיכון השני הוא התפתחות של זיהום בסינוסים. רופא השיניים ייתן מרשם לתרופות שיסייעו במניעת התפתחות זיהום ויש לנסות להימנע מהתעטשות ונשימה כבדה מדי על מנת למנוע הזזה של חומר העצם שהוכנס וקריעה של התפרים. במידה ומדובר במטופל בעל אלרגיות שמתפרצות עם שינוי מזג האוויר, מומלץ יהיה להמתין עד אשר תסמיני האלרגיה יחלפו.

מה קורה לאחר הרמת סינוס?

מטופלים שעוברים הרמת סינוס פתוחה או סגורה יכולים לחזור באותו יום הביתה לאחר שהם מתעוררים מההרדמה. מרבית המטופלים חווים כאמור נפיחות באזור ולעיתים גם דימום, אך מדובר באי נוחות מינימאלית. לאחר הרמת סינוס, יש להקפיד שלא לקנח את האף בחוזקה או להתעטש על מנת למנוע תזוזה של השתלת העצם ושחרור של התפרים. לפני שהמטופל חוזר הבית, רופא השיניים ינחה אותו להשתמש בתרסיס שישמור על הלחות באף וייתן לו מרשם עבור תרופות שימנעו גודש ונפיחות, תרופות לשיכוך כאבים, אנטיביוטיקה ומי פה מיקרוביאליים שימנעו התפתחות של זיהום. ב – 24 שעות הראשונות שלאחר הניתוח, מרבית המטופלים יבלו את הזמן במיטה עם קומפרסים קרים עד אשר יחזור לפעילות רגילה. יש להגיע לפגישת ביקורת לאחר כשבוע מיום הניתוח. במהלך הפגישה, הרופא יבדוק את אזור הניתוח ויסיר תפרים שלא התמוססו מעצמם. בחלק מהמקרים, הרופא יבקש מהמטופל לחזור לביקורת נוספת על מנת לוודא שהאזור מחלים כראוי ולבצע צילום רנטגן במידת הצורך. החלה מלאה מתהליך הרמת סינוס אורכת כחצי שנה כשלבסוף רקמת העצם חזקה מספיק על מנת לתת תמיכה לשתלים בשיניים.

הרמת סינוס פתוחה או סגורה

המלצות לאחר הניתוח

קיים איסור להכנסת מזון כשעתיים לאחר הניתוח וצריכה של מאכלים ומשקאות חריפים, קשים וחמים. אין לצרוך נוזלים דרך קש על מנת שלא להפעיל לחץ באזור הפה ולאחר כל ארוחה, יש לשטוף את הפה בתמיסה מחטאת. יש להימנע מעישון, שחייה, צלילה, טיסה או חימום וקירור קיצוני של המקום ובמידה וקיימות שיניים תותבות נשלפות יש להימנע משימוש בהן בשבועיים הראשונים שלאחר הניתוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *