fbpx
הקצעת שורשים וטיפול שיננית

כל הטיפולים

טיפול שורש – הטיפול שיציל לכם את השן!

השיניים הקבועות שלנו מלוות אותנו מילדות ומשמשות אותנו מידי יום. כולנו מקווים שהבריאות הדנטלית שלנו תישמר אך פגעי הגיל, תזונה לא נכונה, מחלות חניכיים וחוסר שמירה על היגיינה דנטלית נאותה עשויים לפגוע בשיניים שלנו עד לכדי צורך בעקירתן. כאשר נאלצים לעקור שן אחת או יותר מומלץ להחליפה בשתל דנטלי. שיקום על גבי שתלים הוא ללא ספק הפתרון האפקטיבי ביותר לאובדן של שן אחת או יותר. ניתן לעבור השתלת שיניים בשתי שיטות – השיטה המסורתית והשיטת ההעמסה המידית המכונה גם השתלת שיניים ביום אחד. מה ההבדל בין השיטות? מה הסיבות להשתלות שיניים ביום אחד? במאמר שלפניכם ריכזנו עבורכם מידע חיוני אודות השתלת שיניים ביום אחד.

מה ההבדל בין השתלת שיניים מסורתית להשתלה ביום אחד?

בטרם נדון בסיבות להשתלות שיניים ביום אחד כדאי להבין מעט את ההבדל בין שיטה זו לבין השיטה המסורתית. בשיטת השתלת השיניים המסורתית הרופא יחדיר את השתל במקומה של השן החסרה ויסגור את החתך בחניכיים על ידי תפרים (לרוב מסיסים). לאחר מכן, מתחילה תקופת המתנה – 3 חודשים אם מדובר בשן בלסת העליונה ועד 6 חודשים בלסת התחתונה. בתקופה זו העצם "נאחזת" בשתל, מחלימה ומתחזקת. בשלב השני, הרופא יחשוף את השתל וירכיב את הכותרת המלאכותית והכתר. כל התהליך אורך לא פחות מ-4 חודשים ויכול לקחת גם עד כ-9 חודשים.

שלא כמו בשיטה המסורתית, השתלת שיניים ביום אחד נעשית באותו היום. תהליך החדרת השתל ובניית השן המלאכותית נעשים במפגש אחד. למעשה, המטופל יוצא ממרפאת השיניים עם שן מתפקדת. אין צורך להמתין חודשים ארוכים ולחזור מספר רב של פעמים למרפאת השיניים.

למה לעשות השתלת שיניים ביום אחד?

להשתלות שיניים ביום אחד מספר יתרונות בולטים מאוד על פני השיטה המסורתית:

  • חיסכון בזמן – היתרון הגדול ביותר של השתלות שיניים ביום אחד הוא כמובן החיסכון בזמן. שלא כמו בשיטה המסורתית, לא נדרשים מספר רב של מפגשים על פני תקופה של חודשים ארוכים כדי להגיע לתוצאה הרצויה – שן מתפקדת.
  • חזרה מהירה לשגרה – לאחר החלמה קצרה, ניתן לחזור לאכול, לשתות, לצחצח שיניים בדיוק כפי שהיינו רגילים עם השיניים הטבעיות שלנו.
  • שמירה על עצמות הלסת – כאשר לא מופעל לחץ על עצמות הלסת בשל לעיסת מזון, הן עשויות להחלש ולהיספג על ידי הגוף. בשיטת ההשתלה המסורתית ישנו חשש לספיגת עצם במקום בו הוחדר השתל בשל הזמן הרב בו למעשה, לא מופעל עליה שום עומס. כאשר מבצעים השתלת שיניים ביום אחד ניתן להשתמש בשן החדשה כבר לאחר תקופת החלמה קצרה.
  • מספר מצומצם של הליכים רפואיים – למרות שהשתלות שיניים הן הליך מאוד בטוח תופעות לוואי וסיכונים כמו נפיחות, כאב, זיהום ודלקת עשויים להתפתח. במידה וניתן לצמצם את מספר ההליכים הרפואיים שאנו עוברים (וכך לצמצם תופעות לוואי וסיכונים) הרי שעדיף.
  • הרגעת חרדה דנטלית – ישנם אנשים הנמנעים מרופא השיניים בשל חרדה. עצם הרעיון של ביצוע תהליך ארוך עם מספר מפגשים ירתיע אותם מלעבור השתלת שיניים. השתלה ביום אחד היא פתרון מצוין במקרים כאלו ומאפשרת לסובלים מחרדה דנטלית לעבור שיקום שן אחת או יותר במפגש אחד.

השתלת שורת שיניים ביום אחד בשיטת All-on-4/6

בעבר, מי שסבל מאיבוד שיניים מרובות נאלץ או לעבור מספר רב של השתלות שיניים עם כל המשתמע מכך (כאב, אי נוחות, תקופות החלמה והמתנה ארוכות, מספר רב של מפגשים אצל הרופא) או להשתמש בשיניים תותבות. כיום, ניתן לעבור השתלת שיניים ביום אחד של 4 עד 6 שתלים בלבד בשיטת All-on-4. בשיטה זו הרופא ישתיל 4 עד 6 שתלים בלבד ועליהם יורכב גשר שיקומי. הגשר יכול להחליף את כל שורת השיניים – המשמעות היא שיקום מלא של שורת שיניים שלמה על גבי מספר קטן של שתלים. היתרונות של השיטה ברורים – הימנעות מתותבות והליכים כירורגיים מורכבים. ההליך נעשה ברוב המקרים בהרדמה מקומית לא דורש הכנות מיוחדות מצדו של המטופל (מעבר לנדרש בהשתלת שיניים רגילה).

מתי לא מומלץ לבצע השתלה ביום אחד?

למרות שישנן סיבות מצוינות לבחור בהשתלת שיניים ביום אחד הרי שלשיטה ישנן מגבלות. לא כל מטופל הוא מועמד מתאים לשיטה ולא כל רופא שיניים ימהר להמליץ עליה. לא מומלץ לעבור השתלת שיניים ביום אחד במקרים הבאים:

  • מחלת חניכיים פעילה – הרופא ירצה לטפל בה תחילה לפני ביצוע כל הליך דנטלי.
  • איכות וצפיפות עצם שאינה מספיקה לקליטה בטוחה של שתל – במקרים אלו יומלץ על השתלת שיניים בשיטה המסורתית או במידת האפשר, עיבוי/השתלת עצם.
  • עישון כבד – מעכב תהליכי ריפוי בחלל הפה ועשוי לגרום לכישלון ההשתלה.
  • סוכרת לא מאוזנת – או ובעיות רפואיות אחרות המשפיעות על קצב ההחלמה.
  • אוסטאופורוזיס וצפיפות עצם נמוכה – מחלת האוסטאופורוזיס משפיעה על צפיפות העצמות כולל עצמות הלסת ופוסלת את המטופל מלעבור השתלת שיניים ביום אחד.
  • חריקת שיניים – עשויה לגרום לכישלון ההשתלה שכן היא גורמת לעומס רב מידי על השיניים המשוקמות.
  • נטילת מדללי דם – יש להתייעץ עם רופא השיניים
  • מחלה ממארת – שוללת השתלת שיניים מכל סוג
  • מנשך שלא נסגר באופן אחיד – עשוי להשפיע על העומסים שהשן סופגת
  • מחלה פעילה הדורשת משנה זהירות בביצוע הליכים רפואיים
  • הריון

למרות שהשיטה לא מתאימה לכל אחד, כאשר היא כן מבוצעת במטופל שנמצא מתאים לכך אחוזי ההצלחה שלה גבוהים. הצלחת הטיפול תלוי רבות במיומנות של הרופא ומידת ניסיונו ולכן חשוב לבחור רופא שיניים בעל ניסיון בשיטת ההעמסה המידית.

גיא שרון מומחה השתלת שיניים