הקצעת שורשים וטיפול שיננית

טיפול שורש – הטיפול שיציל לכם את השן!

צמד המילים טיפול שורש עלול לגרום לצמרמורת, פחד וחרדה בקרב חלק מהאנשים ששומעים אותו. מדובר בטיפול שיניים לא פשוט ולא נעים בלשון המעטה. אולם, אין ספק שבמידה ורופא שיניים מוסמך ומקצועי קבע שאנו נדרשים לטיפול שכזה על מנת לשקם שן מסוימת – הרי שחשוב מאד לפנות לטיפול הזה בהקדם האפשרי ובגישה חיובית ככל האפשר.

טיפול שורש, בדיוק כפי שניתן להבין מהשם שלו – זהו טיפול יסודי של ניקוי, הסרה של תאים מתים וחידוש שורש השן. מכיוון שבריאות השן מתחילה כבר בשורשים שלה שנעוצים עמוק בתוך החניכיים, הרי שעל מנת לשמור עליה, לחדש אותה ולהגן עליה מפני עקירה או החלפה צריך להתחיל בשורשים שלה, כלומר בטיפול שורש עמוק ויסודי.

איך מתבצע טיפול שורש?

ישנם מקרים שבהם יבצע רופא השיניים טיפולי שורש תחת הרדמה מקומית בשן המטופלת על מנת שלא לגרום לכאב או חוסר נוחות למטופל. ראשית, במהלך הטיפול הרופא יפתח את השן, לאחר מכן ינקה את חלל ותעלות שורש השן, ימשיך ויסלק את רקמת מוך השן ואת העששת ולבסוף ימלא את השן בחומר מיוחד וסתימה. לאחר הטיפול יבוצע חיטוי יסודי של השן כולה והמטופל ישוחרר לביתו. הוא יקבל מהרופא את כל ההנחיות איך לפעול בימים שאחרי הטיפול כך שהתוצאות הטיפול יישמרו ברמה הטובה ביותר. אם כן, חשוב מאד להישמע להנחיות אלה על מנת שהטיפול יצליח ולא יהיה צורך לחזור על טיפול שורש באותה השן פעם  נוספת.

באופן כללי אין ספק שתמיד רצוי ומומלץ לקיים שגרה נכונה ובריאה של שמירה על בריאות השיניים וחלל הפה ולבטח שמירה על שגרה זו תרחיק מכל אדם בכל גיל את הסיכון לטיפול שורש בעתיד. טיפולי שורש נובעים בעיקרם כתוצאה מהיגיינה לקויה של חלל הפה והשיניים, אי הקפדה יום יומית על צחצוח השיניים או צחצוח שיניים לקוי, ואף מצריכה מוגברת של מזונות המזיקים לשיניים וגורמים לחיידקים וזיהומים בחלל הפה. החיידקים חודרים מבעד לשיניים, מזהמים אותן ופוגעים במוך השן, וכל זאת בעקבות הזנחה ארוכת טווח של בריאות הפה והשיניים.

הכנות לקראת טיפול שורש

כמובן שחשוב מאד לפעול על פי הנחיות הרופא. מכיוון שכל מטופל עובר בצורה אחרת את טיפולי השיניים שלו עדיף לפנות את המשך היום של הטיפול מכל מחויבות כמו עבודה או נסיעות ויהיה טווב יותר לתת לגוף כולו לנוח בבית. מומלץ להצטייד מבעוד מועד בתרופות משככות כאבים על מנת שלא להיתפס לא מוכנים במקרה שיופיע כאב חזק בשן שטופלה. כיום ישנן תרופות כאלה שמתאימות במיוחד לכאבים שמקורים בטיפולי שיניים וכדאי להתייעץ עם רופא השיניים בנוגע להצטיידות בתרופות אלה. ישנם מטופלים שכדאי להם להתייחס דווקא לצד המנטלי של טיפול השיניים ולדאוג להתעורר בבוקר רגועים ככל האפשר ולזכור שאנו מצילים את השן שלנו מפני אובדן – וכך לצעוד אל חדר הטיפולים.

טיפול שורש