fbpx

בעבר, מי שאיבד את רוב או כל שיניו נאלץ להשתמש בשיניים תותבות. לרפואה הדנטלית לא היה פתרון אחר ואכן, רבים נאלצו בשלב מסוים בחייהם להשתמש בתותבות בלית ברירה. התפתחות תחום השתלות השיניים לא עזרה למי שהיה זקוק לשיקום של שורת שיניים שלמה, לקח זמן עד לפיתוח שיטות שיאפשרו לשקם יותר ממספר קטן של שיניים בכל לסת בהצלחה. אחת השיטות הטובות ביותר כיום היא All on 4  . בשיטה זו, רופאי שיניים משקמים את כל השיניים בלסת אחת או שתיהן ביום אחד – המטופל יוצא מהמרפאה עם שיניים, כל השיניים, מתפקדות.

מה שמאפשר את ביצוע ההשתלה היא קיבוע גשר על גבי 4 עד 6 שתלים בלבד במבנה טרפזי ייחודי המחזיק את הגשר בצורה יציבה מאוד במקומו. המבנה הטרפזי מאפשר לשמור על עומסי לעיסה נכונים לאורך כל קשת השיניים החדשה ולא פוגע בעצמות הלסת במקומות בהם נמצא גשר ולא שתל.

למי מתאימים שתלים בשיטת All on 4
למי מתאימים שתלים בשיטת All on 4

למי מתאימה השתלת שיניים בשיטת All on 4?

באופן עקרוני, כל מי שאיבד את רוב או כל שיניו באחת הלסתות או שתיהן יכול להיעזר בשיטת All on 4  לשיקום שורת שיניים שלמה. השיטה פותחה ומתאימה במיוחד לשיקום קשת שיניים מלאה באופן המחליף את הצורך בהשתלות שיניים מרובות או שימוש בתותבות. שלא כמו שיטות אחרות של השתלת שיניים, היא מתאימה פעמים רבות גם למי שסובל מאיכות עצם ירודה. עבור מטופלים אלו המכונים "מחוסרי עצם", הפתרון הסטנדרטי הוא השתלת עצם ורק לאחר מכן השתלת שיניים. במקרים רבים, שיקום בשיטת All on 4  לא דורש כל עיבוי של העצם לפני ההשתלה וכך חוסך את הצורך בהליכים נוספים.

איבוד שיניים מרובות בגלל עששת – הסיבה המרכזית לאיבוד שיניים, במיוחד מעל גיל 40 היא עששת. עששת היא התרבות של חיידקים מזיקים בחלל הפה שגורמים להרס השיניים. אמנם ישנם אנשים להם נטייה תורשתית לפיתוח עששת, הסיבה היא בדרך כלל חוסר שמירה על היגיינה דנטלית ובריאות השיניים. מי שסובל מעששת נרחבת עשוי לאבד את שיניו לאורך השנים. התהליך מתחיל בחור בשן, אם הוא לא מטופל הדלקת יכולה להגיע לשורשי השיניים ולהרוס את האחיזה של השן בלסת. התוצאה תהיה הרס של השן (שלא לדבר על כאבים ותופעות אחרות). אם רופא השיניים לא יוכל להציל אותה לא יהיה מנוס מלעקור אותה. כמובן שאפשר להחליף שן טבעית בשתל דנטלי, אך לא מקובל להשתיל יותר מ-10 שתלים. מי שעששת הרסה את רוב שיניו יגלה שהשתלות שיניים מרובות לא תמיד אפשרית וגם לא תמיד כדאית כלכלית, בנקודה זו רופא השיניים יציע All on 4  .

אובדן שיניים משמעותי בשל מחלות חניכיים – בדיוק כמו עששת, גם מחלות חניכיים במיוחד מחלת חניכיים כרונית, פריודונטיטיס, עשויה להוביל לאיבוד שיניים נרחב. מחלת חניכיים תוקפת את האזור בו החניכיים מחוברות לשיניים, כיסי דלקת עשויים לגדול ולהתפשט ולגרום לזיהום של הרקמה הרכה של החניכיים, של שורשי השן ולהגיע אפילו לעצם הלסת. ללא טיפול מתאים דלקת חניכיים, בדיוק כמו עששת, תהרוס את האחיזה של השן בלסת ותגרום לאובדן שלה. מי שסבל  בעברו מדלקת חניכיים כרונית ואיבד את מרבית שיניו יוכל לעבור השתלת שיניים בשיטת All on 4  לאחר טיפול בדלקת.

אובדן שיניים אחרי תאונה או פציעה – השיניים שלנו אמנם "יושבות" חזק מאוד בעצם הלסת אך הן אינן בלתי פגיעות לגמרי. מכה חזקה או חבלה משמעותית יכולה במקרים מסוימים לגרום לשיניים לצאת ממקומן. מי שעבר תאונה קשה או חבלה בלסת מסיבות אחרות (קורבנות התעללות, מתאגרפים, עוסקים בספורט אקסטרים וכד') ואיבד את מרבית שיניו יוכל לעבור השתלת שיניים בשיטת All on 4  בלסת אחת או שתיהן.  

אובדן שיניים בעקבות עישון כרוני ו/או שימוש בחומרים ממכרים אחרים – אנו יודעים כבר שנים רבות את הסכנות הטמונות בעישון סיגריות ומוצרי טבק אחרים החל מסיכון מוגבר לסרטן ריאות דרך מחלות ריאה כרוניות ועד לפגיעה בפוריות. אין עוררין על כך שעישון מזיק לבריאות הכללית שלנו. אך לא כולם מודעים לכך שלעישון יש השפעה אדירה על חלל הפה והשיניים. מעבר לפגיעה באסתטיקה (שיניים מצהיבות), למעשנים נטייה לפתח מחלות חניכיים ועששת, גידולים בחלל הפה, ממאירות ונסיגת חניכיים. הסיכוי של מעשנים לאבד שיניים גבוה הרבה יותר מלא מעשנים. בנוסף לעישון סיגריות, ישנם חומרים ממכרים אחרים המשפיעים לרעה על השיניים, במיוחד בשימוש קבוע. עבור מתמודדים עם התמכרות, אחת הבעיות הנפוצות היא אובדן שיניים (שילוב של פגיעה כללית בבריאות, פגיעה ישירה בשיניים והזנחה של בריאות השן בשל אורח החיים) וחלק מתכנית שיקומית כוללת גם שיקום של חלל הפה והשיניים לאחר אובדן מרבית או כל השיניים בפה.

החלפת שיניים תותבות בשתלים – מי שלאורך השנים איבד לאט לאט שן ועוד שן, תהיה הסיבה אשר תהיה (לאו דווקא אותה סיבה לכל השיניים כמובן) עשוי לגלות יום אחד שהשתלת שיניים "רגילה" כבר לא אפשרית עבורו שכן יש גבול למספר השתלים שניתן להחדיר לכל לסת. הפתרון הנפוץ ביותר הוא שימוש בשיניים תותבות. למרות שתותבות היום הן לא התותבות שהכרנו בעבר, עדיין מדובר בפתרון לא נוח במיוחד שגורם למספר תופעות לוואי לא נעימות ויש לו גם השפעה לרעה על תחושת הביטחון העצמי והאטרקטיביות. מי שרוצה להחזיר לעצמו את השיניים האסתטיות והמתפקדות בהליך פשוט יחסית יוכל לעבור השתלה בשיטת All on 4 ולהיפטר מהתותבות אחת ולתמיד.

למי לא מתאימה השתלת שיניים בשיטת All on 4?

ישנם מצבים רפואיים שלכאורה לא קשורים במאומה לבריאות השיניים שלנו אך יכולה להיות להם השפעה גדולה מאוד על חלל הפה ועל הסיכון לפתח בעיות חניכיים ושיניים ועל סיכויי ההצלחה של השתלות שיניים. אחד הנפוצים הוא סוכרת לא מאוזנת. לסוכרת השפעה ניכרת על כלי הדם הקטנים בחלל הפה, על היכולת של הגוף להילחם בזיהומים ועל קצב ההחלמה. אם אתם סובלים מבעיית בריאות מערכתית חשוב ליידע את רופא השיניים כדי שיוכל למצוא פתרון הולם עבורכם. חשוב לזכור שלמרות שלא כל מי שסובל מבעיות בריאות כרוניות יוכל להיעזר דווקא  בשיטת All on 4 הרי שלרפואת השיניים המודרנית מגוון פתרונות ורופא שיניים מקצועי ובעל ניסיון יוכל להציע יותר מפתרון אחד.

איך בוחרים מרפאת שיניים לביצוע All on 4?

עבור המטופל, All on 4 לא נחשב לטיפול מורכב יותר מהאלטרנטיבות (השלת שיניים נרחבת, לרוב בשילוב הליכים כמו הרמת סינוס) ויש מי שיאמר אפילו קל יותר – הכל נעשה ביום אחד, מדובר ב4- עד 6 שתלים סך הכל, ההחלמה די מהירה ואין תופעות לוואי מיוחדות. אך עבור רופאי השיניים שמבצעים את ההליך מדובר באתגר מקצועי בכל פעם מחדש, אתגר שלא כל רופא שיניים מוסמך, מסוגל ואפילו מעוניין לעמוד בו. על מנת לבצע את ההשתלה בהצלחה נדרשים כישורים ספציפיים וידע מאוד מסוים, ניסיון רב בהשתלות שיניים, במיוחד מורכבות. לא כל רופא שיניים מחזיק בכל אלו ולא כל מרפאה ערוכה לביצוע All on 4.

 All on 4 נעשית על ידי צוות הכולל לפחות שני רופאים העובדים יחד ולעיתים גם מרדים הנוכח במקום. כדי שההשתלה תצליח נדרש תכנון קפדני מאוד תוך שימוש בציוד הדמיה מתקדם, ציוד דנטלי חדיש וייעודי וכמובן – שיתוף פעולה מלא של הצוות, מומחיות וניסיון. כפי שאנו רואים, בחירה של מרפאה להשתלת All on 4 חייבת להתבצע על סמך הניסיון של הרופאים המטפלים, המומחיות שלהם ותוצאות מוכחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *