fbpx

מטרת העל של רפואת השיניים היא לשמור על השיניים הטבעיות שלנו בריאות וחזקות ולטפל בהן במידה והן סובלות מבעיות כלשהן – עששת, דלקת חניכיים, חורים בשיניים ונגעים שונים עשויים לגרום לפגיעה בשן ולחבל במטרה זו. כחלק מהמאמץ למנוע בעיות שן שכאלו עוד טרם נוצרו התפתחה רפואת השיניים המונעת שכוללת מגוון רחב של טיפולים כולל טיפול בפלואוריד לשמירה על בריאות השן. מהו פלואוריד? הם הוא בטוח לשימוש? איך הוא עוזר למנוע עששת ומה חשיבותו לבריאות השיניים שלנו?

מהו פלואוריד?

למרות שרובנו מכירים את הפלואוריד מן השימוש שלו ברפואת השיניים למעשה מדובר סך הכל במינרל המצוי באופן טבעי בטבע בדומה למינרלים כמו מגנזיום ואבץ. פלואוריד sodium fluoride (סימן כימי  NaF) הוא חסר טעם וצבע ומצוי בעיקר בדגים, תה שחור וכמובן – במים. מי שתייה טבעיים כמו גם מים מינרליים מכילים פלואוריד בכמויות משתנות. גופנו אינו מייצר פלואוריד ולכן אנו צריכים לקבל אותו ממקור חיצוני. במדינות בהן נהוגה התפלת מי ים או נמצא ריכוז נמוך מאוד עד בלתי קיים של פלואוריד, לעיתים פלואוריד מוסף למי השתייה במאמץ לשמור על הבריאות הדנטלית של הציבור.

איך פלואוריד מגן על השיניים שלנו?

פלואוריד נדרש לשיניים שלנו כדי לקשור את האמייל, שכבת המגן החיצונית הקשיחה, אל השן. האמייל מגן מפני חדירה של חיידקים מזיקים אל עומק השן ועוזר למנוע עששת. ללא כמות נאותה של פלואוריד השיניים חלשות יותר ופגיעות יותר. הפלואוריד מחזק את האמייל והופך אותו לעמיד לחומציות המיוצרת על ידי חיידקים בחלל הפה ולכן צריכה נאותה של פלואוריד עוזרת לשמור על השיניים שלנו מנזקי עששת. מכיוון שפלואוריד נספג במחזור הדם הוא גם מגן על שיניים שטרם בקעו בילדים ופעוטות ומחזק אותן.

מהו טיפול בפלואוריד ומתי הוא מומלץ?

הפלואוריד מועיל לשיניים שלנו לא רק בצריכה דרך המזון שאנו אוכלים והמים שאנו שותים. הוא מועיל גם באפליקציה ישירה על השיניים. משחות שיניים רבות (למעשה כמעט כל המשחות שנמכרות כיום) מכילות פלואוריד כחלק מתרכובות ההגנה והחיטוי לשיניים שלנו. טיפול בפלואוריד נעשה על ידי השיננית, בסיום הניקוי היסודי של השיניים. רופא השיניים הוא זה שממליץ על הטיפול במידה והוא נדרש.

טיפול בפלואוריד פשוט מאוד, השיננית מורחת משחה המכילה פלואוריד על גבי השיניים וסד מיוחד המיוצר למטרה זו. על המטופל לנשוך בעדינות את הסד למשך דקה עד ארבע דקות (בהתאם להמלצת הרופא). לאחר מכן, יש לשטוף את הפה באופן יסודי. המשחה מגיעה במספר טעמים וכל מטופל יכול לבחור את הטעם החביב עליו.

טיפול בפלואוריד על ידי שיננית אינו כואב, אינו משפיע על חלל הפה ואין לו תופעות לוואי לא קצרות ולא ארוכות טווח. המגע של הפלואוריד על השיניים מספק שכבת הגנה מפני עששת והוכח כיעיל מאוד הן בילדים והן במבוגרים.

האם יש הכנות מיוחדות לפני הטיפול?

טיפול בפלואוריד נעשה כחלק מטיפול אצל השיננית והוא אינו דורש הכנות מיוחדות. אין כל צורך לא להיות בצום ולא לשנות דבר בשגרת צחצוח השיניים או החיים באופן כללי לפני ההגעה אל השיננית.

האם יש תופעות לוואי לטיפול בפלואוריד לשיניים? הנחיות כלשהן לאחר הטיפול?

לטיפול בפלואוריד אין תופעות לוואי כלשהן, קצרות או ארוכות טווח. בתום הטיפול, אין לצרוך מזונות או משקאות קרים או חמים מאוד למשך כשעתיים. ב-24 השעות לאחר הטיפול יש להימנע ממאכלים או משקאות חומציים במיוחד כמו לימונדה, רוטב עגבניות וכדומה. השיננית תנחה אתכם בדיוק מה מותר ומה לא מומלץ לשתות ולאכול לאחר הטיפול. שמירה על ההנחיה תבטיח היקשרות טובה של הפלואוריד לשיניים והגנה מרבית מפני עששת.

האם יש דבר כזה יותר מידי פלואוריד?

בהחלט, כל חומר שנצרך בכמות גבוהה מידי עשוי להזיק לגופנו – אפילו מים בכמות גדולה מידי עלולים לגרום להרעלה. עבור מבוגרים, צריכה עודפת של פלואוריד כמעט בלתי אפשרית. אם ניקח את כמות הפלואוריד שנמצאת במי השתייה שלנו והמזון שלנו, יחד עם פלואוריד במשחות השיניים ונוסיף לה את הטיפול בפלואוריד אצל השיננית עדיין לא נגיע למספיק פלואוריד כדי לגרום לאיזו שהיא בעיה. עבור מבוגרים מעל גיל 19 צריכה של בין 4 ל-10 מ"ג ביום נחשבת לתקינה.

אך המצב שונה כשמדובר בילדים צעירים שעלולים לסבול מעודף פלואוריד המתבטא בכתמים לבנים על השיניים (יש סיבות נוספות לכתמים לבנים על השיניים מלבד עודף פלואוריד), פגיעה בחוזק השן ובעיות נוספות. על מנת למנוע עודף פלואוריד בילדים חשוב להשתמש במשחות שיניים שלא כוללות פלואוריד עד לגיל בו הילד יכול להימנע מבליעה שלהן בזמן צחצוח השיניים (לרוב מעל גיל 4-5). חשוב מאוד להתייעץ עם רופא השיניים שלכם לגבי סוג המשחה שהילד משתמש בה, תדירות צחצוח השיניים, תזונה תומכת בריאות השן ורפואת שיניים מונעת לילדים, כולל טיפול בפלואוריד.

פלואוריד

כל כמה זמן מומלץ לעשות טיפול בפלואוריד?

תדירות הטיפול בפלואוריד נקבעת על ידי רופא השיניים. במבוגרים, ניתן לעשות את הטיפול יחד עם הטיפול השגרתי אצל השיננית מידי חצי שנה. כמובן שעבור מי שעובר טיפולי שיניים משקמים, טיפול בבעיות חניכיים שונות, מי שסובל ממחלת חניכיים כרונית או נמצא כי יש לו עששת במצב מתקדם תדירות הטיפול עשויה להיות שונה. שיננית מקצועית כמובן תוודא את מצב הבריאות הדנטלית לפני טיפול פלואוריד ותיתן גם היא את המלצתה אך בסופו של דבר, רופא השיניים הוא זה במחליט הן על נחיצות הטיפול, הן על תדירותו והן על המינון של הפלואוריד הנדרש לכל מטופל באופן אישי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *